STATUT
GMINY WIELOPOLE SKRZYŃSKIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut określa:
1) ustrój Gminy Wielopole Skrzyńskie,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz
udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy Wielopole Skrzyńskie,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Wielopole Skrzyńskie, Komisji
Rady Gminy, Wójta Gminy Wielopole Skrzyńskie,
4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Wielopole Skrzyńskie,
5) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy oraz
korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) Gminie- należy przez to rozumieć gminę Wielopole Skrzyńskie,
2) Radzie-należy przez to rozumieć Radę Gminy w Wielopolu Skrzyńskim
3) Komisji- należy przez to rozumieć Komisję Rady Gminy,
4) Komisji Rewizyjnej- należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w
Wielopolu Skrzyńskim,
5) Wójcie- należy przez to rozumieć Wójta Gminy Wielopole Skrzyńskie,
6) Statucie- należy przez to rozumieć Statut Gminy Wielopole Skrzyńskie.
Rozdział II
Gmina
§ 3
1. Gmina Wielopole Skrzyńskie jest podstawową jednostką lokalnegosamorządu
terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego naswoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy z mocy ustawy o samorządzie
gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele
lokalne poprzez udział w referendum wyborach oraz poprzez swoje organy.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie ropczycko-sędziszowskim w Województwie
Podkarpackim i obejmuje obszar 93 km2
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100000 stanowiącazałącznik nr 1
do Statutu.
3. W Gminie są tworzone jednostki pomocnicze i sołectwa.
4. Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5
1. W celu wykorzystania swoich zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy zawiera załącznik
nr 2 do Statutu.
§ 6
1. Gmina Wielopole Skrzyńskie posługuje się herbem, którego wzór określa załącznik
nr 3 do Statutu.
2. Zasady używania herbu oraz insygniów władz określa Rada w odrębnej uchwale.
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Wielopole Skrzyńskie.
Rozdział III
Jednostki pomocnicze gminy
§ 8
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie
jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować
albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać
poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami
utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien-w miarę możliwości uwzględnić
naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust.1
§ 9
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
- obszar,
- granice,
- siedzibę władz,
- nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10
1. Rada Gminy może do dyspozycji sołectw przekazać grunty, budynki mienia
komunalnego położone na terenie poszczególnych sołectw.
2. Sołectwa nie prowadzą odrębnej gospodarki finansowej - gospodarka finansowa sołectwa
prowadzona jest w ramach budżetu gminy.
3. Wydatki pokrywane są bezpośrednio z budżetu gminy a dochody uzyskane przez sołectwo
odprowadzane są do budżetu.
4. Sołectwo odpowiada za powierzone mienie.
§ 11
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i
przekłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w
statutach tych jednostek.
§ 12
1. Przewodniczący organu wykonawczego sołectwa - sołtys uczestniczyw pracach Rada
Gminy z urzędu.
2. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14
1. Rada działa na sesjach poprzez swoje komisje oraz poprzez Wójta wykonującego jej
uchwały.
2. Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze
swojej działalności.
§ 15
Wewnętrznymi organami Rady są:
1) Przewodniczący
2) Wiceprzewodniczący
3) Komisje stałe Rady
4) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 16
1. Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Regulaminowo-Mandatowa,
3) Komisja Rozwoju Gminy, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
4) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Spraw Socjalnych i Porządku Publicznego.
2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
3. Rada Gminy powołując doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określa
ich skład i zakres działania.
§ 17
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na
pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
- określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
- przygotowanie projektu porządku obrad,
- dokonanie otwarcia sesji,
- powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na
sesji.
4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować
sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie gminy.
§ 18
Przewodniczący Rady a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:
- zwołuje sesje Rady, przewodniczy obradom,
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich
mandatu.
§ 19
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub
Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swojej najbliższej sesji
dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 20
1. Przewodniczący oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu jest upoważniony
do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż
Przewodniczący osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1 Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem może być wyłącznie radny.
§ 21
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez
ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 22
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynuje z ramienia Rady prace
Komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 23
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu Gminy zatrudniony na
stanowisku d/s obsługi Rady.
§ 24
Tryb pracy Rady i jej organów określa Regulamin Rady stanowiący załącznik Nr 4 do
niniejszego Statutu.
§ 25
1. Zadania kontrolne Rada realizuje poprzez powołanie Komisji Rewizyjnej. Komisja
Rewizyjna wykonuje zadania zlecone przez Radę oraz określone odrębnymi ustawami.
2. Zadania i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin pracy Komisji
Rewizyjnej stanowiący załącznik Nr 5 do niniejszego Statutu.
ROZDZIAŁ V
Zasady działania klubów radnych
§ 26
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
2. W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.
§ 27
1. Warunkiem utworzenia Klubu jest zadeklarowanie w nim udziału, przez co najmniej 5
radnych.
2. Powstanie Klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
- nazwę klubu,
- listę członków,
- imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany
do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 28
Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z
rozwiązaniem klubów.
§ 29
Pracę klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubu.
§ 30
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów
klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 31
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji
i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawić swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swoich
przedstawicieli.
§ 32
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom
organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
§ 33
Organem wykonawczym gminy jest Wójt Gminy.
§ 34
1. Wójt Gminy jest pracownikiem samorządowym.
2. Zastępca Wójta pełni funkcję społecznie.
§ 35
Wójt wykonuje:
1) uchwały Rady Gminy,
2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie na mocy przepisów obowiązującego prawa -
należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 36
1) Wójt uczestniczy w sesjach Rady Gminy. 2) Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta
na ich posiedzenie.
§ 37
Z - ca Wójta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w poprzednich
paragrafach w przypadku uzyskania upoważnienia od Wójta.
ROZDZIAŁ VI
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów Rady, Komisji i Wójta
§ 38
1. Obywatelom udostępnia się dokumenty wynikające z zadań publicznych Gminy, a w
szczególności:
- protokoły z Sesji,
- protokoły z posiedzeń Komisji Rady w tym Komisji Rewizyjnej,
- uchwały Rady,
- rejestr wniosków i opinii Komisji Rady,
- Rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz Statutem.
§ 39
Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się na stanowisku pracy d/s
obsługi Rady Gminy w godzinach pracy Urzędu.
§ 40
1. Z dokumentów wymienionych w § 39 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy,
wyciągi lub je kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może odbywać się wyłącznie w Urzędzie
Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 41
1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z
dokumentów określonych w § 39 ust. 1 oraz odbitek kserograficznych.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1 są wykonywane odpłatnie.
§ 42
Uprawnienia określone w § 39 - 44 nie znajdują zastosowania w przypadku wyłączenia
jawności określonego w przepisach ustawowych.
ROZDZIAŁ VII
Pracownicy samorządowi
§ 43
1. W Urzędzie Gminy na podstawie powołania zatrudnia się Sekretarza Gminy, Skarbnika
Gminy.
2. W Urzędzie Gminy na podstawie mianowania zatrudnia się pracowników na następujących
stanowiskach:
- kierownicy referatów
- inspektorzy.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§ 44
Załączniki wymienione w niniejszym Statucie stanowią jego integralną część. Wykładnia
budzących wątpliwości postanowień niniejszego Statutu należy do właściwości Rady.
§ 45
1. Rada uchwala Statut w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności,
co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Zmiana Statutu wymaga podjęcia przez Radę Gminy uchwały o zmianie Statutu w trybie
przewidzianym dla jego uchwalenia.
§ 46
Statut niniejszy podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Podkarpackiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|