REGULAMIN RADY GMINY W WIELOPOLU SKRZYŃSKIM
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin wydany na podstawie § 24 Statutu Gminy Wielopole Skrzyńskie określa tryb
działania Rady Gminy zwanej dalej Radą oraz sposób obradowania na sesjach i
podejmowania uchwał przez Radę.
§ 2
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej
kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także
w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.
2. Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające samo zobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do
określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
§ 3
1. Rada Gminy odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonywania
zadań Rady, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym
trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
ROZDZIAŁ II
Przygotowanie sesji
§ 4
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
- ustalenie porządku obrad,
- ustalenie miejsca i czasu obrad,
- zapewnienie i dostarczenie radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących
poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesję zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący.
4. O terminie, miejscu porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych i sołtysów
najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad.
5. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej ustaleniu budżetu
i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed
sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć
uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu
sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed głosowaniami nad
ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do
publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 5
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zaciągnięciu opinii Wójta ustala
liczbę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
§ 6
Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej
i organizacyjnej w przygotowaniu sesji.
ROZDZIAŁ III
Obrady
§ 7
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 8
Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w
przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§ 9
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek Przewodniczącego obrad lub radnego Rada może postanowić o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej
sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności
ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego
rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane
przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
§ 10
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy rady lub w
terminach określonych przez Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 3 ust. 4
§ 11
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności, co najmniej połowy swego
ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu
odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu, jednakże Rada nie może wówczas
podejmować uchwał.
§ 12
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje
Wiceprzewodniczący.
§ 13
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: ''Otwieram...
Sesję Rady Gminy w Wielopolu Skrzyńskim''.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność
obrad, w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio § 9 ust. 2
§ 14
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek
w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 15
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) Informacja - sprawozdanie Wójta w okresie między sesyjnym zwłaszcza z wykonania
uchwał Rady,
2) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
3) interpelacje lub zapytania radnych,
4) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
5) wolne wnioski.
§ 16
1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 15 pkt. 1 składa Wójt lub Zastępca Wójta.
2. Sprawozdanie komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy
wyznaczeni przez komisje.
§ 17
1. Interpelacje i zapytania są skierowane do Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego
jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje mogą być złożone w formie ustnej lub pisemnej na ręce Przewodniczącego
obrad w czasie sesji lub przed jej rozpoczęciem.
5. Odpowiedzi na interpelację udziela: Przewodniczący Rady, Wójt lub wyznaczony
przez Wójta pracownik Urzędu.
6. W przypadku braku możliwości udziela natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno
być udzielone pisemnie w terminie 14 dni.
7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach
na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 18
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są ustnie lub pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady w
trakcie sesji Rady. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa pytany
udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. § 17 ust. 5, 6 i 7 stosuje się
odpowiednio.
§ 19
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku otwierając i
zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych
przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 20
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad a zwłaszcza nad zwięzłością
wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania
ich wystąpień a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę ''do
rzeczy''.
3. Jeśli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty
zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji Przewodniczący przywołuje
radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos,
nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych
na sesję i publiczności.
§ 21
Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego
zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad informując
o tym Radę.
§ 22
1. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury
formalnej, a w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerw,
- przeliczenia głosów,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przestrzeganie regulaminu obrad.
3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu dwóch głosów
''za'' i dwóch głosów ''przeciwko'' wnioskowi, po czym podaje sprawę pod głosowanie.
§ 23
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego, Rada może jednak
postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności
zainteresowanego na sesji.
§ 24
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby
zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się
do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania do momentu zarządzenia głosowania
Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia
wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 25
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę
''Zamykam sesję Rady Gminy w Wielopolu Skrzyńskim''.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno
posiedzenie.
§ 26
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchwalenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej
uchwały.
3. Postanowienie ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§ 27
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla
miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 28
1. Pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta z każdej sesji sporządza protokół.
2. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg, a w szczególności
zawierać:
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
- nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
- ustalony porządek obrad,
- przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,
teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków i odnotowanie faktów zgłoszenia
pisemnych wystąpień,
przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów ''za'', ''przeciw'',
wstrzymujących się oraz głosów nieważnych, 10) wskazanie wniesienia przez radnego
zdania odrębnego do treści uchwały, 11) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej
protokół.
§ 29
1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę
zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę Gminy uchwał, złożone na piśmie
usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce
Przewodniczącego.
2. Odpis protokołu z kopiami uchwał Przewodniczący doręcza Wójtowi najpóźniej w
ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji.
3. Wyciągi z protokołu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący doręcza także
innym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych
działań z dokumentów tych wynikających.
4. Do następnej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu,
przy czym o ich ewentualnym uwzględnieniu decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu
protokolanta.
§ 30
Obsługę sesji /protokołowanie, wysyłanie, zawiadomień, wyciągów
z protokołów itp./ sprawuje wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.
ROZDZIAŁ IV
Uchwały
§ 31
1. Uchwały, o jakich mowa w § 2 ust. 1 a także deklaracje, oświadczenia i apele, o
jakich mowa w § 2 ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych, które są odnotowane w
protokole sesji.
§ 32
Z inicjatywą podjęcia uchwały przez radę może występować:
1) co najmniej 3 radnych,
2) komisje Rady,
3) Wójt.
§ 33
1. Projekt uchwały powinny określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby źródło sfinansowania realizacji uchwały,
5) złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
6) określenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
2. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny. W
projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi
z języków obcych i neologizmami.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z
uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o
skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem przez
radcę prawnego Urzędu Gminy.
§ 34
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej
uchwały w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi
organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty
przez Radę.
2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu
podlega projekt Uchwały Rady sporządzony przez Wójta.
§ 35
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią Inaczej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego
obrady.
§ 36
1. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny
numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
2. Ciągłość numeracji zachowuje się przez okres kadencji.
§ 37
1. Oryginały uchwał Rady Gminy ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje
wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości
w zależności od ich treści.
ROZDZIAŁ V
Procedura głosowania
§ 38
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 39
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy
''za'', ''przeciw'' i ''wstrzymujące się'', sumuje je i porównuje z listą
radnych obecnych na sesji względnie głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 40
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych
pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie
przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie
przewodniczącym.
2.Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania
i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji skrutacyjnej odczytuje protokół
podając wyniki głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załączniki do protokołu
sesji.
§ 41
1. Przewodniczący obrad przed podaniem wyników pod głosowanie precyzuje i ogłasza
Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a
wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wniskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący,
jeśli to może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór,
co do tego, który z wniosków jest najdalej idącym rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący obrad przed zamknięciem
listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu
odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie
zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę
na piśmie.
§ 42
1. Jeśli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały o danej sprawie zostanie zgłoszony
wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad
wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o przyjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu
uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności
Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub
odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku podjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały
poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego projektu uchwały kilku poprawek stosuje się
zasadę określoną w § 42 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do
projektu uchwały.
6. Przewodniczący od nowa zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem
uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas
potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność
pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 43
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów ''za'' niż ''przeciw''. Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących
''za'' czy ''przeciw''.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby
głosów oddanych na pozostałe.
§ 44
1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie <SUP>2</SUP>/<SUB>3</SUB>
głosów oznacza, że przewodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała, co najmniej 1 głos
więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących
się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu rady oznacza, że
przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów
oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady,
a zarazem tej połowie najbliższą.
ROZDZIAŁ VI
Komisje Rady Gminy
§ 45
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych
określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§ 46
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada może nakazać komisji dokonać w planie pracy stosowanych zmian.
§ 47
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin,
zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeżeli jest to uzasadnione
przedmiotem ich działalności.
3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków i przekazują je
Radzie.
4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady
koordynujący prace komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenia
Radzie sprawozdania.
§ 48
1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego
komisji wybrany przez członków danej komisji. Uprawnienia zastępcy przewodniczącego
dotyczą tylko wewnętrznego toku prac komisji.
2. Komisja pracuje na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności powinna
uczestniczyć, co najmniej połowa składu Komisji.
3. Szczegółowe zasady działania w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania
podkomisji i zespołu Komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie w
porozumieniu z Przewodniczącym Rady Gminy a w przypadku nie ustalenia tych zasad stosuje
się odpowiednie przepisy regulaminowe.
§ 49
1. Przewodniczący Komisji stałych, co najwyżej raz do roku przedstawiają na sesji
Rady sprawozdanie z działalności komisji.
2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§ 50
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy składu komisji.
ROZDZIAŁ VII
Radni
§ 51
1. Radni powinni czynnie uczestniczyć w pracach Rady Gminy i jej organów oraz innych
instytucji samorządowych.
2. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na
liście obecności.
3. Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji winni
usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce
Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.
§ 52
1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim
stosunku pracy Rada Gminy może powołać Komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich
okoliczności sprawy.
2. Komisja powołuje w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić
radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 53
Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w
trybie art. 25 ust. 3 ustawy jest zawiadomienie zaproszenie lub upoważnienie do
wykonywania prac organów gminy, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć
podpisane przez Przewodniczącego Rady lub komisji.
§ 54
1. Gminna Komisja Wyborcza wystawia radnym dokument podpisany przez przewodniczącego
Komisji, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z
pełnieniem przez nich funkcji radnego.
ROZDZIAŁ VIII
Wspólne sesje z radnymi innych jednostek samorządu terytorialnego
§ 55
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radnymi innych jednostek samorządu
terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych
spraw. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
§ 56
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równocześnie zainteresowane jednostki samorządu
terytorialnego, chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym
przed przystąpieniem do obrad.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 57
Przewodniczący Rady Gminy zapewnia przestrzeganie postanowień Regulaminu i udziela
pomocy w jego interpretacji.
|