|
REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY W WIELOPOLU SKRZYŃSKIM |
|
ROZDZIAŁ I |
|
Organizacja komisji rewizyjnej |
|
§ 1 |
1. |
Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Z-cy przewodniczącego, oraz
pozostałych członków w liczbie, co najmniej 2 członków. |
2. |
Przewodniczącego i Zastępcę Przewodniczącego Komisji wybiera KomisjaRewizyjna. |
|
§ 2 |
Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji Rewizyjnej oraz
prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożliwości
działania, jego zadania wykonuje Zastępca. |
|
§ 3 |
1. |
Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jejdziałaniu
w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ichstronniczość lub interesowność. |
2. |
W sprawach wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjneoraz poszczególnych
członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej. |
3. |
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji
o wyłączeniu do Rady w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej
decyzji. |
|
ROZDZIAŁ II |
|
Zasady kontroli |
|
§ 4 |
1.
|
Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych
jednostekorganizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem: |
|
a) |
legalności, |
|
b) |
gospodarności, |
|
c) |
rzetelności, |
|
d) |
celowości, |
|
e) |
zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. |
2. |
Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansowąkontrolowanych
podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy, |
|
§ 5 |
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Radyw
zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady. |
|
§ 6 |
Komisja Rewizyjna przeprowadza
następujące rodzaje kontroli: |
1) |
kompleksowe - obejmujące całość działania kontrolowanego podmiotu lub obszerny
zespół działań tego podmiotu, |
2) |
problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności
kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności, |
3) |
sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia czy wyniki poprzedniej kontroli zostały
uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu. |
|
§ 7 |
1. |
Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej
planie pracy, zatwierdzonym przez Radę. |
2. |
Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie
objętej planem, o jakim mowa w ust. 1. |
|
§ 8 |
Kontrola kompleksowa nie powinna
trwać dłużej niż 20 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca - dłużej
niż 5 dni roboczych. |
|
§ 9 |
1. |
Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co
w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań (kontrola wstępna). |
2. |
Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechać, a także przerwanie kontroli lub
odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych. |
3. |
Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli. |
4. |
Uchwały Rady, o których mowa w ust 2-3 wykonywane są niezwłocznie. |
5. |
Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak
i kontroli problemowych oraz sprawdzających. |
|
§ 10 |
1. |
Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i
rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego
podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według
kryteriów ustalonych w § 4 ust. 1. |
2. |
Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania
kontrolnego. |
3. |
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako
dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin,
zeznanie świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych. |
|
ROZDZIAŁ III |
|
Tryb kontroli |
|
§ 11 |
1. |
Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające
się, co najmniej z dwóch członków Komisji. |
2. |
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu
kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących. |
3. |
Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzone przez jednego członka
Komisji Rewizyjnej. |
4. |
Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzone są na podstawie pisemnego upoważnienia
wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany
podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę)wydelegowane do przeprowadzenia kontroli. |
5. |
Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać
kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz
dowody osobiste. |
|
§ 12 |
1. |
W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia przestępstwa,
kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta
wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie. |
2. |
Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego
Rady. |
|
§ 13 |
1. |
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla
prawidłowego przeprowadzenia kontroli. |
2. |
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać
na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia
kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń
kontrolowanego podmiotu. |
3. |
Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których
mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce kontrolującego
pisemnego wyjaśnienia. |
4. |
Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest
udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone
w ust. 3. |
|
§ 14 |
Czynności kontrolne wykonywane
są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu. |
|
ROZDZIAŁ IV |
|
Protokoły kontroli |
|
§ 15 |
1. |
Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 5-ciu dni od
daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący: |
|
1) |
nazwę i adres kontrolowanego podmiotu, |
|
2) |
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących), |
|
3) |
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, |
|
4) |
określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą, |
|
5) |
imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu, |
|
6) |
przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski |
|
|
z kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności
kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenie zawarte w
protokole, |
|
7) |
datę i miejsce podpisania protokołu, |
|
8) |
podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub
notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy. |
2. |
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do
sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli. |
|
§ 16 |
1. |
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu
jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia
jej przyczyn. |
2. |
Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej. |
|
§ 17 |
1. |
Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady
uwagi dotyczące kontroli jej wyników. |
2. |
Uwagi, o których mowa w ust. 1 skład się w terminie 7 dni od daty przedstawienia
kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania. |
|
§ 18 |
Protokół pokontrolny sporządza
się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu -
otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik
kontrolowanego podmiotu. |
|
ROZDZIAŁ V |
|
Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej |
|
§ 19 |
1. |
Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na pierwszej sesji
Rady w danym roku. |
2. |
Plan przedłożony Radzie musi zawierać, co najmniej: |
|
1) |
terminy odbywania posiedzeń, |
|
2) |
terminy i wykaz jednostek, które poddane zostaną kontroli kompleksowej. |
|
§ 20 |
1. |
Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do 30 stycznia każdego roku roczne
sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim. |
2. |
Sprawozdanie powinno zawierać: |
|
1) |
liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj, czas przeprowadzonych kontroli, |
|
2) |
wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w czasie kontroli, |
|
3) |
wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną, |
|
4) |
wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi
wnioskami, wynikającymi z tych kontroli, |
|
5) |
ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium. |
3. |
Poza sytuacją określoną w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze
swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady określającej przedmiot i
termin złożenia sprawozdania. |
|
ROZDZIAŁ VI |
|
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej |
|
§ 21 |
1. |
Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego,
zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeby. |
2. |
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte
zatwierdzonym planem pracy Komisji w formie pisemnej. |
3. |
Posiedzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy
Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej a także na pisemny umotywowany wniosek: |
|
1) |
Przewodniczącego Rady, |
|
2) |
co najmniej 5 radnych, |
|
3) |
co najmniej 2 członków Komisji Rewizyjnej. |
4. |
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zapraszać na posiedzenie Komisji: |
|
1) |
radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej, |
|
2) |
osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub
ekspertów. |
5. |
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzić protokół. |
|
§ 22 |
Uchwały Komisji Rewizyjnej
zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu
Komisji w głosowaniu jawnym. |
|
§ 23 |
Obsługę biurową Komisji
Rewizyjnej zapewnia Wójt. |
|
§ 24 |
1. |
Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających
wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania. |
2. |
W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej
umowy i dokonania wpłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały
zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w
imieniu Gminy. |
|
§ 25 |
1. |
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez
wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z
innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej. |
2. |
Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji doświadczeń
dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli. |
3. |
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych
Komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających
kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą. |
4. |
Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli prowadzonej przez Komisję
Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału. |
5. |
Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych
komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania
oraz unikania zbędnych kontroli. |