REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY WIELOPOLE SKRZYŃSKIE
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin Urzędu Gminy w Wielopolu Skrzyńskim zwany dalej ''Regulaminem'' określa
szczegółową organizację i zakres działania Urzędu Gminy.
2. Każdy pracownik winien być zapoznany z Regulaminem Urzędu a fakt ten winien być
potwierdzony na dokumencie zawierającym stosunek pracy.
3. Postanowienie niniejszego Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników Urzędu bez
względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowiska.
§ 2
1. Urząd realizuje zadania wynikające:
1/ z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym j.t. Dz. U. z 2001 r Nr
142, poz. 1591, z późniejszymi zmianami
2/ z ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w
ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej /Dz. U.
Nr 34 z 1990 poz. 198 z późn. zm. /oraz innych przepisów szczególnych/
3/ z niniejszego Regulaminu.
§ 3
1. Urząd Gminy jest aparatem pomocniczym Wójta Gminy.
2. Urząd Gminy - zwany dalej Urzędem realizuje zadania własne określone ustawami,
statutem gminy, uchwałami Rady Gminy oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej
przekazane gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących, względnie wynikających z
porozumień zawartych z właściwymi organami rządowymi.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie działalnością Urzędu
§ 4
1.Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy: Zastępcy Wójta i Sekretarza Gminy.
2. Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Wójt kierując Urzędem i całokształtem realizacji jego zadań odpowiada za
prawidłową realizację określonych przepisami prawa jego kompetencji i zadań wynikających
z pełnionej funkcji:
1/ organu wykonawczego i w tym zakresie:
a) przedstawia Radzie Gminy projekt budżetu gminy, plan wykonania tego budżetu i
odpowiada przed nią za jego prawidłową realizację,
b) przygotowuje wszelkie sprawy, o których stanowi Rada Gminy,
c) zapewnia realizację podjętych uchwał Rady Gminy,
d) przedkłada Radzie materiały, analizy, sprawozdania związane z działalnością Wójta
i Rady Gminy,
e) udziela odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz wnioski i postulaty
mieszkańców,
f) przedkłada Radzie Gminy projekty uchwał każdemu z tych organów wg. jego
kompetencji,
g) przedkłada Wojewodzie uchwały Rady Gminy w terminie 7 dni od ich podjęcia.
2/ Kierownika Urzędu i w tym zakresie:
a) kieruje bieżącymi sprawami gminy,
b) wydaje decyzje w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
c) podejmuje decyzje majątkowe dotyczące zwykłego zarządu mieniem gminyw obowiązującym
trybie,
d) podejmuje inne decyzje należące do kompetencji Urzędu, podpisuje pisma i
dokumenty wychodzące na zewnątrz Urzędu,
e) nadzoruje realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
f) wydaje upoważnienia pracownikom Urzędu do podejmowania w imieniu Wójta decyzji z
zakresu administracji publicznej,
g) zatwierdza zakresy czynności pracownikom UG,
h) dokonuje rocznych ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych,
i) rozstrzyga spory kompetencyjne między komórkami Urzędu,
j) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i
kierowników jednostek organizacyjnych gminy, niezastrzeżonychdo kompetencji innych
organów gminy,
k) określa organizację Urzędu i zapewnia warunki dla sprawnego funkcjonowania,
l) realizuje politykę kadrową i podejmuje decyzje kadrowe w stosunku do pracowników
Urzędu,
ł) wykonuje zadania Szefa Obrony Cywilnej gminy.
3/ W ramach zakresu kompetencji i określonych obowiązków, o których mowa w punkcie
1 i 2 niniejszego paragrafu.
Wójt określa zadania oraz kieruje i nadzoruje ich realizuje przez stanowiska
kierownicze:
a) Sekretarza Gminy,
b) Kierownika Ref. Budżetu i Finansów,
c) Kierownika Ref. ds. Społecznych i Obywatelskich,
d) Pełnomocnik d/s ochrony informacji niejawnych,
e) Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,
f) Kierownika Ref. Rolnictwa, g) Kierownika Referatu Rozwoju.
§ 5
1. Zastępca Wójta wykonuje zadania wyznaczone przez Wójta. Zapewnia w powierzonym mu
zakresie kompleksowe rozwiązanie problemów wynikających z zadań gminy.
2. Sekretarz Gminy odpowiada przed Wójtem w szczególności za:
1/ organizację i funkcjonowanie Urzędu,
2/ bieżące przestrzeganie przez pracowników postanowień Regulaminu organizacyjnego i
regulaminu pracy Urzędu,
3/ prawidłowe zorganizowanie stanowisk pracy w Urzędzie,
4/ przestrzeganie tajemnicy informacji niejawnych przez pracowników
5/ zapewnienie materiałowo-technicznych warunków pracy biurowej,
6/ sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
7/ sprawowanie nadzoru na dyscypliną pracy w Urzędzie,
8/ koordynowanie prac związanych z wyborami i referendami,
9/ wykonywanie zadań w zakresie oświadczeń majątkowych pracowników i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
3. W ramach wykonywania zakresu zadań i obowiązków określonych w ust. 1 Sekretarz
Gminy uprawniony jest do sprawowania kontroli pracy pracowników zatrudnionych w
referatach oraz wydawania im poleceń służbowych.
ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 6
Tworzy się w Urzędzie następujące wewnętrzne komórki organizacyjne.
1. Urząd Stanu Cywilnego, w skład którego wchodzą stanowiska :
- Kierownik USC
- Z-ca kierownika USC
2. Referat ds. Budżetu i Finansów, w skład którego wchodzą stanowiska pracy :
- Skarbnik Gminy- Główny Księgowy Budżetu wykonuje równocześnie funkcje
kierownika tego referatu,
- d/s księgowości budżetowej i podatkowej oraz obsługi księgowej organów samorządu
mieszkańców wsi,
- d/s podatków i opłat,
- d/s obsługi kasowej Urzędu,
- d/s podatków od środków transportowych,
3. Referat ds. Społecznych i Obywatelskich, którego pracą kieruje Sekretarz Gminy, w
skład którego wchodzą stanowiska pracy:
- ds. obsługi Rady
- ds. kadrowych,
- ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych,
- ds. wojskowych
- ds. obsługi sekretariatu, maszynopisania i obsługi samorządów wiejskich,
- ds archiwum
- ds. obrony cywilnej i BHP
- ds. gospodarczych
- ds. obywatelskich (zgromadzeń i zbiórek publicznych),
- sprzątaczka,
- informatyk.
4. Pion ochrony, którego pracą kieruje Pełnomocnik d/s ochrony informacji niejawnych. Kancelaria tajna Urzędu wchodzi w skład Pionu ochrony.
5. Referat Rolnictwa w skład, którego wchodzą stanowiska pracy:
- Kierownik Referatu,
- ds. rolnictwa, leśnictwa, handlu, usług,
- ds. inwestycji
- ds. ochrony środowiska, gospodarki komunalnej,
- ds. gospodarki gruntami,
- ds. ochrony przeciwpożarowej
- pracownicy gospodarczy i kierowcy
6. Radca Prawny
7. Referat Rozwoju
8. Samodzielne stanowisko pracy ds. dróg - Inspektor d/s dróg
9. Szczegółową strukturę komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik
do Regulaminu Organizacyjnego
ROZDZIAŁ IV
Zasady działania referatów.
Zadania wspólne.
§ 7
Referaty i samodzielne stanowiska pracy, każdy w zakresie ustalonym w niniejszym
Regulaminie i w szczegółowych zakresach czynności podejmują działania i prowadzą
sprawy związane z realizacją zadań i kompetencji Wójta.
Należą do nich w szczególności:
1) opracowywanie propozycji do projektów budżetu Gminy, planów, programów gminy
2) opracowywanie propozycji zmian budżetowych
3) inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć oragniazacyjnych w celu zapewnienia właściwej
i terminowej realizacji powierzonych zadań,
4) przygotowywanie niezbędnych materiałów i wykonywanie czynności organizacyjnych
związanych z pracą Rady.
5) Przygotowywanie projektów uchwał pod obrady Rady.
6) Przygotowywanie propozycji załatwiania wniosków postulatów radnychi mieszkańców
Gminy
7) przygotowywanie dla potrzeb Wójta bieżących informacji, analiz o realizacji
powierzonych zadań
8) współdziałanie z Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Marszałkowskim, Starostwem
Powiatowym w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami
9) rzetelne i terminowe rozpatrywanie skarg kierowanych do wójta, przyjmowanie
interesantów i udzielanie im niezbędnych wyjaśnień i informacji,
10) Dbałość o wykonywanie zadań publicznych gminy z uwzględnieniem interesów państwa,
Gminy i innych jednostek oraz indywidualnych interesów obywateli,
11) Ochrona informacji niejawnych
12) Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
13) Przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań.
Zakresy działania poszczególnych referatów i stanowisk pracy.
§ 8
1. Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należą sprawy z zakresu kodeksu
rodzinnego i opiekuńczego, a w szczególności:
1) prowadzenie rejestrów stanu cywilnego
2) sporządzenie aktów stanu cywilnego
3) przyjmowanie stosownych oświadczeń wynikających z kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
4) wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego
oraz kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
5) zawiadamianie innych Urzędów o sporządzonych aktach,
6) prowadzenie statystyki GUS
7) prowadzenie akt zbiorowych i skorowidzów do ksiąg stanu cywilnego i wykonywanie
innych czynności kancelaryjno-biurowych wynikających z przepisów prawa oraz na
zlecenie organu nadzorczego
8) organizacja uroczystości związanych z zawarciem związku małżeńskiego długoletnim
pożyciem małżeńskim
2. Do zakresu działania Referatu Budżetu i Finansów należą sprawy:
gospodarki budżetowej i finansowej, wymiaru i poboru podatków i opłat, obsługi
kasowej a w szczególności :
A. W zakresie gospodarki budżetowej i finansowej
- Kontrasygnowanie przez Skarbnika Gminy dokumentów stanowiących podstawę do
wydatkowania środków finansowych oraz innych świadczeń majątkowych,
- nadzór na pracą referatu budżetu i finansów ,
- organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych dla
rachunkowości,
- udzielanie bieżącego instruktażu i pomocy w wykonywaniu bieżących zadań,
- opracowywanie projektu rocznego budżetu gminy oraz przedkładanie go w obowiązującym
trybie Radzie Gminy,
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawach finansowo-budżetowych Gminy,
kierowanych pod obrady Rady Gminy oraz projektów zarządzeń Wójta w zakresie
gospodarki finansowej Gminy
- otwieranie niezbędnych rachunków bankowych,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu gminy,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki,
- nadzór nad realizacją i rozliczaniem wpływów z tytułu zobowiązań pieniężnych,
- obsługa finansowo-księgowa jednostki budżetowej,
- sporządzanie sprawozdań miesięcznych kwartalnych półrocznych i rocznych oraz
bilansu rocznego,
- prowadzenie gospodarki funduszami będącymi w dyspozycji Gminy,
- prowadzenie spraw płacowych pracowników,
- nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminnych jednostek
organizacyjnych,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędem Skarbowym,
- prowadzenie ewidencji mienia Gminy.
B. w zakresie wymiaru oraz poboru podatków i opłat
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla podatków i opłat
- Zbieranie materiałów informacyjnych potrzebnych do ustalenia obowiązku
podatkowego,
- Naliczanie wymiaru i pobór podatków oraz innych należności pieniężnych,
- Prowadzenie szczegółowej dokumentacji z zakresu wymiaru i po boru podatku,
- Wszczynanie postępowania egzekucyjnego względem osób zalegających,
- Kontrola terminowej realizacji zobowiązań i dokonywanie rozliczeń inkasentów
- Przyjmowanie wpłat od ludności,
- Sporządzanie okresowych analiz i sprawozdań w zakresie podatków i opłat,
- Prowadzenie spraw umorzeń, ulg i zwolnień,
- Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym
- Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem bonów paliwowych
C. w zakresie podatku od środków transportowych
- Prowadzenie kartotek podatkowych pojazdów mechanicznych,
- Przyjmowanie wpłat podatku od środków transportowych i rozliczanie przyjętych wpłat
z kasą UG
- Wszczynanie postępowania egzekucyjnego względem osób posiadających zaległości
z tytułu podatku od środków transportowych.
D. w zakresie obsługi kasowej
- przyjmowanie wpłat w gotówce na podstawie kwitów,
- podejmowanie gotówki z rachunków bankowych czekiem na określone wydatki,
- sporządzanie raportów kasowych,
- codzienne uzgadnianie po zakończeniu wypłat i wypłat pozostałości gotówki
- w kasie z księgowością budżetową,
- codzienne odprowadzanie wpłat gotówkowych na właściwe rachunki bankowe,
- przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących przechowywania w Kasie gotówki
podjętej na wypłatę wynagrodzeń i inne określone wydatki,
- dokonywanie wypłat w szczególności wynagrodzeń pracowników, zasiłków
- z opieki społecznej rachunków gotówkowych, sprzedaż znaków opłaty skarbowej,
- prowadzenie na bieżąco gospodarki drukami ścisłego zarachowania / kwitariusze
kontokwitariusze, miejsca pochodzenia zwierząt itp./
3. Do zakresu działania Referatu ds. Społecznych i Obywatelskich należą sprawy:
obsługi Rady Gminy, organizacji i funkcjonowania Urzędu, ewidencji ludności, dowodów
osobistych, spraw wojskowych, współpraca z samorządami wiejskimi, obronnych, BHP.
A. w zakresie obsługi Rady Gminy
- Realizowanie zadań związanych z organizacją wewnętrzną Rady Gminy i jej organów,
- Zapewnienie organizacyjno-technicznej i merytorycznej obsługi Sesji Rady i posiedzeń
Komisji Rady
- Sporządzanie protokołów z Sesji Rady i posiedzeń Komisji zgodnie z
postanowieniem zawartym w regulaminie Rady
- Prowadzenie ewidencji uchwał Rady
- Współudział w przygotowywaniu informacji, analiz niezbędnych dla podejmowania
ocen działalności samorządowej Gminy przez Rade Gminy,
- Współudział w opracowywaniu projektów Statutu i Regulaminu organów
- Wykonywanie zadań związanych z wyborami, referendum.
B. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
- Przygotowywanie i bieżące uaktualnianie imiennych zakresów czynności i
odpowiedzialności pracowników Urzędu,
- Prowadzenie ewidencji Zarządzeń i pism ogólnych Wójta.
- Prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu i Kierowników podległych jednostek
organizacyjnych,
- Opracowywanie projektów pism, decyzji umów o pracę w sprawach dotyczących nawiązania
i rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem Urzędu
- Prowadzenie ewidencji w zakresie zatrudnianych i zwalnianych pracowników,
udzielonych urlopów wydawanych i zwracanych legitymacji ubezpieczeniowych oraz w
zakresie dyscypliny pracy,
- Organizowanie i prowadzenie dokumentacji z prac związanych z dokonywaniem
okresowych ocen kwalifikacyjnych
- Załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników oraz członków rodzin po
pracowniku.
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie zadań szkoleniowych pracowników
- Przygotowywanie projektów zaświadczeń, świadectw pracy.
C. w zakresie spraw ewidencji ludności, dowodów osobistych
- Prowadzenie zgłoszeń meldunkowych i prowadzenie w tym zakresie pełnej
dokumentacji,
- Prowadzenie rejestru stałych mieszkańców,
- Prowadzenie skorowidza alfabetycznego stałych mieszkańców,
- Udzielanie informacji adresowych
- Prowadzenie prac związanych z nadawaniem numeru ewidencyjnego
- Prowadzenie stałego rejestru wyborców,
- Sporządzanie spisu wyborców
- Przekazywanie informacji o zmianach osobowo-adresowych do Wojewódzkiego Biura
Informatyki Terenowy Bank Danych w Rzeszowie, Wojskowych Komend Uzupełnień, organów
administracji rządowej i gmin /
- Prowadzenie czynności związanych z wydawaniem i wymianą dokumentów stwierdzających
tożsamość i prowadzenie w tym zakresie pełnej dokumentacji,
- Wydawanie zaświadczeń o stanie rodzinnym
D. w zakresie spraw wojskowych:
- Prowadzenie rejestracji przedpoborowych i wszelkich czynności związanych z prawidłowym
przeprowadzeniem rejestracji,
- Prowadzenie Rejestru przedpoborowych i utrzymanie go w stanie aktualnym,
- Załatwianie spraw dotyczących odroczeń służby wojskowej i uznanie poborowych za
jedynych żywicieli rodzin,
- Przygotowywanie projektów decyzji w zakresie konieczności sprawowania przez żołnierza
bezpośredniej opieki nad członkami rodziny, prowadzenie gospodarstwa rolnego,
uznanie żołnierza za jedynego żywiciela rodziny,
- Podejmowanie czynności związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony i
współdziałania w tych sprawach
E. w zakresie spraw kancelaryjno-technicznych
- Obsługa biura kierownictwa Urzędu
- Kierowanie obiegiem dokumentów (przychodzących i wychodzących) w tym pocztą
e-meil
- prowadzenie biblioteki Urzędu
- obsługa centrali telefonicznej i łącznicy radio-telefonicznej
- prowadzenie rejestru nieobecności pracowników Urzędu w godzinach pracy
- prowadzenie rejestru aktów prawnych szczebla centralnego i wojewódzkiego
- gromadzenie i kompletowanie DZ.U., M.P i Dzienników Urzędowych
- prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie przesyłek pocztowych,
- maszynopisanie, przygotowywanie dokumentów na komputerze,
- nadzór nad stroną internetową UG.
F. w zakresie spraw społeczno – administracyjnych (stowarzyszeń,
zgromadzeń, zbiórek publicznych) i BHP
- Przygotowywanie projektów decyzji w sprawach rejestracji, zmiany Statutów,
zawieszania działalności, rozwiązywania likwidacji i wykreślenia z rejestru
stowarzyszeń, których zasięg działania nie przekracza terenu Gminy,
- Prowadzenie rejestru i ewidencji stowarzyszeń o zasięgu działania nieprzekraczającym
obszaru gminy,
- Przyjmowanie wniosków i przygotowywanie projektów zezwoleń na zgromadzenia
- Sprawowanie nadzoru nad przebiegiem zgromadzeń,
- Przygotowywanie projektów zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na
terenie gminy, nadzór nad ich przebiegiem i sposobem wykorzystania uzyskanych środków,
- Przygotowywanie zezwoleń na organizowanie imprez masowych,
- Zapewnienie prawidłowych warunków BHP i ppoż.
G. w zakresie spraw obronnych, obrony cywilnej Gminy i zarządzania kryzysowego
- Planowanie działalności w zakresie zadań OC,
- Opracowywanie i aktualizowanie przy współudziale innych stanowisk pracy w Urzędzie
i w zakładach pracy planu obrony cywilnej gminy,
- Kierowanie organizacją szkoleń i ćwiczeń OC,
- Nadzór nad utrzymaniem sprawności urządzeń do ogłaszania alarmów,
koordynowanie prac zespołów do przyjmowania ludności i załóg zakładów pracy z
rozśrodkowania,
- Planowanie i zaopatrywanie w sprzęt i umundurowanie formacji OC,
- Przygotowywanie aktów prawnych Wójta w zakresie obronności,
- Prowadzenie magazynu sprzętu OC i sprawowanie nadzoru nad przechowywaniem sprzętu,
- Wykonywanie napraw i konserwacji sprzętów w magazynie OC,
- Planowanie i realizacja środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań
OC,
- Sporządzanie obowiązujących sprawozdań z realizacji zadań obrony cywilnej,
- Wykonywanie innych zadań z zakresu obrony cywilnej w tym ustalonych przez Szefa Obrony Cywilnej Gminy Wielopole Skrzyńskie,
- Opracowanie planu świadczeń osobistych i rzeczowych i nakładanie obowiązku świadczeń,
- Opracowanie i utrzymanie w stałej aktualności dokumentacji Akcji Kurierskiej na potrzeby natychmiastowego uzupełnienia Sił Zbrojnych,
- Prowadzenie treningów, szkoleń obsad osobowych wyznaczonych dp pełnienia dyżurów oraz biorących udział w Akcji Kurierskiej,
- Opracowanie i aktualizacja dokumentacji Stałego Dyżuru Wójta,
- Opracowanie i aktualizacja Programu Mobilizacji Gospodarki,
- Opracowanie Planu Operacyjnego Funkcjonowania Gminy Wielopole Skrzyńskie w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny wraz z załącznikami,
- Opracowanie planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne gminy,
- Koordynowanie działaniami Wójta na obszarze gminy w celu zapobieżenia skutkom klęski żywiołowej lub ich usunięcia,
- Przygotowanie niezbędnej dokumentacji, projektów zarządzeń, poleceń, decyzji związanych z zagrożeniem klęską, podczas stanu klęski i podczas usuwania jej skutków,
- Obsługa Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego oraz wykonywanie wszystkich zadań związanych z prawidłowym funkcjonowaniem tego Zespołu,
- Wyposażenie i utrzymywanie gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
- inwentaryzacja szkód powstałych w wyniku klęski żywiołowej.
H. w zakresie spraw gospodarczych
- Prowadzenie bieżących napraw, konserwacji i remontów budynku UG,
- Gospodarka środkami rzeczowymi, drukami, formularzami, zabezpieczenia mienia Urzędu,
- Prowadzenie ewidencji: konserwacji inwentarza biurowego oraz przeprowadzenie
inwentaryzacji, prowadzenie zaopatrzenia materiałowo; technicznego i materiałów
biurowych,
- Gospodarka odzieżą ochronną, roboczą, umundurowaniem, zaopatrywanie w środki
czystości. Realizacja uprawnień pracowniczych w tym zakresie.
I. w zakresie obsługi technicznej Urzędu - konserwacji sprzętów.
- Obsługa kserokopiarki i wykonywanie z niej odbitek,
- Pisanie i wykonywanie wydruków na komputerze,
- Wykonywanie napraw i konserwacji sprzętów w Urzędzie.
J. pełnienie w Urzędzie funkcji administratora bezpieczeństwa informacji.
- Dbałość o prawidłowe zabezpieczenia komputerów i sieci komputerowej przed
niepowołanym dostępem osób nieuprawnionych
- Obsługa sieci komputerowej i komputerów użytkowanych w Urzędzie Gminy
wykorzystywanie programów antywirusowych
- Wykonywanie kopii zapasowych danych osobowych w systemach informatycznych dla
wyeliminowania utraty bazy danych w skutek nieprzewidzianych zdarzeń.
K. w zakresie ochrony zdrowia
- Zgłoszenie organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a także zakładom słuzby zdrowia przypadków zachorowania, podejrzenia o zachorowanie i zgonów na choroby zakaźne natychmiast po powzięciu o nich wiadomości,
- Analizowaie stanu zdrowotnego ludności i ustalenie potrzeb w zakresie ochrony zdrowia,
- Opiniowanie planów rozmieszczenia i rozwoju placówek służb zdrowia,
- Wykonywanie zadań ciążących na gminie związanych z funkcjonowaniem komisji d/s rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałaniem narkomanii i innym patologiom społecznym,
- Współpraca z placówkami służby zdrowia.
L. w zakresie kultury, sportu i turystyki
- Wpółdziałanie w wykonywaniu zadań związanych z funkcjonowaniem gminnych instytucji kultury i sportu, a w szczególności w zakresie:
- tworzenia i reorganizowania tych instytucji, - prowadzenia rejestru instytucji kultury, - współpraca na rzecz rozwoju kultury i sportu z gminnymi jednostkami organizacyjnymi, stowarzyszeniami i organizacjami porządkowymi, - prowadzenie ewidencji obiektów hotelarskich i innych nie podlegających kategoryzacji prowadzonej przez Marszałka Województwa.
4. Do zadań pionu ochrony należy zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie
informacji niejawnych w szczególności:
A.
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych
- Zapewnienie ochrony fizycznej Urzędu,
- Kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie
tych informacji,
- Okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
- Opracowanie planu ochrony Urzędu i nadzorowanie jego realizacji,
- Szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
B. Zadania w zakresie prowadzenia kancelarii tajnej:
- Udostępnianie lub wydawanie dokumentów niejawnych osobom posiadającym stosowne poświadczenia
bezpieczeństwa,
- Egzekwowanie zwrotu dokumentu zawierających informacje niejawne,
- Nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w Urzędzie,
- Kontrola postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które
zostały udostępnione pracownikom.
5. Do zadań Referatu Rolnictwa należą sprawy planowania przestrzennego, gospodarki gruntami i mieniem
komunalnym, a w szczególności:
A. w zakresie planowania przestrzennego
- Sporządzanie projektów planów przestrzennego zagospodarowania terenu, podawanie do
publicznej wiadomości ich treści, zbieranie uwag, przedkładanie Radzie Gminy do
zatwierdzania,
- Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
B. W zakresie ochrony środowiska
- Zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych niezbędnych dla ochrony środowiska
przed odpadami oraz dbałość o utrzymanie czystości i porządku na terenie objętym właściwością
gminy / zapewnienie transportu do wywozu nieczystości likwidacja dzikich wysypisk itp./
- Podejmowanie czynności administracyjnych w zakresie utrzymania czystości i prawidłowego
stanu sanitarnego Gminy i organizacja kontroli w tym zakresie,
- Podejmowanie czynności nakazujących wykonywanie niezbędnych urządzeń zabezpieczających
wodę przed zanieczyszczeniem lub zabranianie wprowadzania ścieków do wody w przypadku
wprowadzania przez właściciela gruntu do wody ścieków nienależycie oczyszczonych,
- Współdziałanie z poza gminnymi instytucjami i organizacjami mającymi na celu
ochronę środowiska
C. w zakresie gospodarki gruntami
- Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczeniu
nieruchomości
- Podejmowanie czynności w zakresie ustalania nazw miejscowości i obiektów
fizjograficznych oraz numeracji nieruchomości,
- Gospodarka gruntami i wywłaszczenie nieruchomości, prowadzenie spraw związanych z
zarządzaniem mieniem komunalnym
- Prowadzenie spraw numerów porządkowych nieruchomości.
D. w zakresie rolnictwa, leśnictwa i handlu
- Współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin w zakresie sygnalizacji
oraz nadzór nad zwalczaniem chwastów, chorób i szkodników,
- współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób
zwierzęcych
- ochrona terenów rolnych i leśnych,
- prowadzenie spraw związanych z hodowlą, ochroną zwierząt łownych, prawo łowieckie,
szacowaniem szkód w uprawach wyrządzonych przez zwierzynę leśną
- prowadzenie spraw związanych z handlem i usługami w zakresie uprawnień Gminy,
- prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi oraz prowadzenie pełnej dokumentacji w
tym zakresie.
E. w zakresie inwestycji
- Koordynowanie całokształtu zadań w zakresie podejmowania i realizacji inwestycji
gminnym i kapitalnych remontów,
- Kontrola i nadzór w zakresie realizowanych zadań inwestycyjnych oraz przedstawianie
wniosków celem eliminowania niekorzystnych zjawisk występujących w tym zakresie,
F . w zakresie gospodarki lokalami
- Zarządzanie budynkami gminnymi oraz gospodarka lokalami biurowymi,
- Prowadzenie całości spraw związanych z kotłownią,
- Gospodarka lokalami komunalnymi – bieżąca eksploatacja, zawieranie, zmiana i rozwiązywanie
umów najmu, czynsze i opłaty
- Sprawy dodatków mieszkaniowych
G. w zakresie organizacji robót publicznych
- Rozpoznawanie potrzeb w zakresie frontu robót publicznych w określonych zadaniach
inwestycyjno – remontowych,
- Sporządzanie zapotrzebowania oraz przygotowywanie wniosków do PUP w sprawie
zatrudniania bezrobotnych w pracach publicznych
- Obsługa i organizacja prac publicznych i interwencyjnych /nadzorowanie prac,
rozliczanie, ustalanie frontu robót itp./
H. W zakresie ochrony przeciwpożarowej
- Prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością Komendanta Gminnego Straży Pożarnej,
- Prowadzenie rejestru Ochotniczych Straży Pożarnych,
- Nadzór nad przestrzeganiem prawa miejscowego dotyczącego ochrony przeciwpożarowej,
- Współpraca z Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej,
- Współpraca ze Starostwem Powiatowym w zakresie zagadnień obejmujących ochronę
przeciwpożarową.
- Wykonywanie czynności administracyjnych związanych z ochroną przeciwpożarową
- Prowadzenie akcji ratowniczych w przypadkach klęsk żywiołowych i katastrof.
6. Do zadań Radcy Prawnego należy:
- Obsługa prawna Wójta, Rady Gminy i doradztwo prawne na rzecz Kierowników Referatów
i stanowisk pracy w zakresie prowadzonych zadań własnych Gminy, zleconych i
powierzonych,
- Współdziałanie ze stanowiskiem ds. obsługi Rady Gminy,
- Opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów zarządzeń, uchwał
kierowanych pod obrady Rady,
- Prowadzenie spraw zastępstwa sądowego,
- Opiniowanie projektów umów i porozumień,
- Wydawanie opinii prawnych dotyczących nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy
oraz udzielania porad prawnych w pozostałych sprawach kadrowych,
- Doradztwo prawne na rzecz Rady Gminy, Wójta z dziedziny prawa cywilnego,
gospodarczego i mienia komunalnego
7. Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. dróg należy:
- Realizacja zadań związanych z budową, modernizacją i utrzymaniem dróg, placów,
chodników, przepustów, mostów na drogach gminnych oraz nadzór nad ich eksploatacją
- Wnioskowanie w sprawie zaliczenia dróg do właściwych kategorii oraz zmiany tych
klasyfikacji,
- Wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych i lokalnych,
orzekanie o przywrócenie pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie
jego naruszenia
- Realizacja zadań związanych z budową i utrzymaniem przystanków na terenie gminy.
8. Do zakresu działania Referatu Rozwoju należą sprawy:
- Opracowywanie założeń i projektów planów w zakresie inwestycji infrastruktury komunalnej, dróg i innych obiektów (szkoły, domy ludowe itp.), sporządzanie materiałów informacyjnych dla potrzeb Wójta Gminy i Rady Gminy,
- Rozeznawanie możliwości korzystania przez gminę ze środków pomocowych na realizację zadań inwestycyjnych, należących do właściwości gminy,
- Opracowywanie i sporządzanie wniosków związanych z pozyskiwaniem środków z fnduszy pomocowych,
- Przygotowywanie i koordynowanie prac związanych z przeprowadzeniem przetargów zgodnie z umową o zamówieniach publicznych, na zadania realizowane po uzyskaniu środków pomocowych,
- Rozliczanie zadań realizowanych po uzyskaniu środków pomocowych,
- Promocja gminy w lokalnych i ogólnopolskich mediach poprzez utrwalenie pozytywnego wizerunku gminy.
9. Kierownicy Referatów kierują pracą podległych referatów i odpowiadają przed Wójtem
za należyte i terminowe wykonywanie zadań określonych w niniejszym regulaminie oraz
udzielonych przez Wójta imiennych upoważnień do załatwiania w jego imieniu spraw
A. do obowiązków należy w szczególności :
- Przydzielanie pracownikom indywidualnych zakresów czynności określających im
szczegółowe zadania, obowiązki, uprawnienia i zakres odpowiedzialności,
- Dążenie do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków i środków niezbędnych
do wykonywania przydzielonych im zadań i obowiązków,
- Organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań i obowiązków wynikających z
przepisów prawa,
- Kontrola i bieżący nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań i załatwianiem
bieżących spraw,
- dbałość o doskonalenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
- informowanie Wójta o stanie wykonania zadań,
- Podejmowanie inicjatyw zmierzających do usprawnienia organizacji pracy i poprawy jej
efektywności,
- Pełne wykorzystanie możliwości pracowników zatrudnionych w referacie zapewniające
ciągłość pracy referatu zwłaszcza przy obsłudze obywateli.
Rozdział V
Postanowienia dotyczące zasad i trybu funkcjonowania Urzędu
§ 9
1. Wykazy obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników Urzędu i
jednostek organizacyjnych Gminy zawierają imienne zakresy czynności pracowników.
2. Na czas nieobecności pracowników w pracy, ich zastępców wyznaczają bezpośredni
przełożeni.
3. Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy
obowiązuje protokólarne przekazywanie zakresów pracy i obowiązków
4. Pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz Urzędu podpisuje Wójt oraz osoby pisemnie
do tego upoważnione przez Wójta Gminy w odrębnym trybie.
5. Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników Urzędu regulują odrębne
postanowienia Regulaminu Pracy Urzędu.
6. Czynności biurowe, kancelaryjne regulują postanowienia instrukcji kancelaryjnej z
dnia 22 grudnia 1999 r.
7. Urząd Gminy jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do
15.30.
§ 10
1. W Urzędzie Gminy organizowane są narady i spotkania. Tematyka narad i spotkań
oraz skład uczestników podlega uzgodnieniu i aprobacie Wójta.
2. Narady i odprawy pracownicze są protokołowane, protokoły sporządza i przechowuje
pracownik na stanowisku ds. kadrowych.
Rozdział VI
Przyjmowanie stron i załatwienie spraw, rozpatrywanie
§ 11
1. Przyjmowanie stron i interesantów w Urzędzie odbywa się codziennie w godzinach
pracy Urzędu.
2. Sekretarz Gminy, Kierownicy Referatów zobowiązani są zorganizować przyjmowanie
stron i w tym celu wydają polecenia służbowe.
3. Senatorowie, posłowie, radni, członkowie komisji spoza Rady oraz przedstawiciele
Samorządu mieszkańców powinni być przyjmowani w sprawach związanych z wykonywaniem
ich mandatu w pierwszej kolejności.
4. Pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawach indywidualnych w godzinach
pracy Urzędu pojedynczo w kolejności przybycia ich na stanowisko pracy. Załatwiają
sprawy w miarę możliwości odręcznie, a sprawy wymagające prowadzenia toku postępowania
najpóźniej w terminach określonych w KPA o czym informują strony.
§ 12
1. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków odbywa się na zasadach
określonych w odrębnym trybie.
2. Odpowiedzi na skargi i wnioski podlegają osobistej aprobacie i są podpisywane
przez Wójta a w przypadku jego nieobecności przez Sekretarza Gminy.
Rozdział VII
Zasady opracowywania projektów aktów prawnych Wójta, Zarządu oraz
projektów uchwał Rady Gminy
§ 13
Projektami aktów prawnych w rozumieniu Regulaminu są projekty:
1. uchwał Rady Gminy,
2. Zarządzeń wewnętrznych i decyzji Wójta.
§ 14
Projekty aktów prawnych opracowują kierownicy i pracownicy właściwych merytorycznie
referatów oraz pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy we współdziałaniu
z Sekretarzem Gminy.
§ 15
Opracowujący projekty aktów prawnych zobowiązani są przy redagowaniu i
opracowywaniu treści aktu prawnego do przestrzegania zasad:
1/. układ aktu prawnego winien być przejrzysty a jego redakcja jasna i zwięzła,
natomiast tekst aktu prawnego powinien być powszechnie zrozumiały, odpowiadać zasadom
poprawności i czystości języka polskiego oraz obowiązującym zasadom pisowni.
2/. akt prawny winien składać się z następujących części:
- oznaczenia rodzaju aktu (zarządzenie, decyzja, uchwała) i jego numeru,
- oznaczenie organu wydającego akt prawny (w pełnym brzmieniu jego nazwy)
- data aktu prawnego (przez wskazanie miejsca słownie zaś dnia i roku cyframi)
- określenie przedmiotu aktu prawnego - oznaczając w sposób ogólny i zwięzły treść
oraz zakres regulowanego zagadnienia (powinno rozpoczynać się od słów: w
sprawie
- podstawę prawną aktu powinny stanowić przepisy prawa materialnego ( ustawy i
przepisy wykonawcze), które w sposób wyraźny upoważniają Radę Gminy, Wójta do
wydania aktu prawnego. Przepisy prawne w podstawie prawnej powinny być
usystematyzowane kolejno wg. Ich rangi z podaniem pełnego tytułu powołanego
przepisu, jego rocznika, numeru i pozycji ogłoszenia.
3/. Treść redagowanego aktu prawnego powinna zawierać kolejno:
- przepisy ogólne określające zakres stosunków podlegających regulacji, wspólne
zasady dla dalszych przepisów,
- przepisy szczegółowe stanowiące przepisy prawa materialnego, tryb postępowania i
ewentualne przepisy /sankcje/ karne gdy te grożą adresatom,
- przepisy przejściowe omawiające oddziaływanie nowych uregulowań,
- przepisy końcowe, traktujące o uchyleniu przepisów dotychczasowych, o terminie
wejścia w życie aktu prawnego o sposobie podania do publicznej wiadomości, o
osobach lub jednostkach odpowiedzialnych za wykonanie aktu prawnego.
4/. Podpis.
§ 16
Opracowany przez właściwy referat bądź stanowisko pracy projekt aktu prawnego
powinien być uzgodniony:
- z właściwymi komisjami Rady Gminy, jeżeli wynika to z obowiązujących
przepisów lub charakteru projektowanego aktu normatywnego,
- ze skarbnikiem; Główny Księgowy budżetu, jeżeli postanowienia projektu
dotyczą budżetu bądź wywierają inne skutki finansowe.
§ 17
Uzgodniony projekt aktu prawnego przekazuje się do zaopiniowania Radcy Prawnemu, który
nadaje mu ostateczną treść merytoryczną i formalny kształt.
§ 18
Uchwały Rady Gminy i Zarządu rejestruje i prowadzi zbiór pracownik na stanowisku d/s
obsługi Rady realizując jednocześnie postanowienia § 36 Regulaminu Rady.
§ 19
Zarządzenia wewnętrzne, decyzje ogólne Wójta ewidencjonuje i prowadzi ich zbiór
pracownik na stanowisku ds. organizacyjno kadrowych a kopię aktu przekazuje zgodnie z
decyzją Wójt lub Sekretarza Gminy.
§ 20
1. Zadania wynikające z treści aktów prawnych realizują kierownicy właściwych
referatów i zainteresowane stanowiska pracy.
2. W przypadku, gdy do wykonania aktu prawnego powołanych jest kilka referatów
(stanowisk pracy) Wójt lub Sekretarz Gminy wyznacza referat (stanowisko pracy) wiodące w
realizacji aktu prawnego.
3. Pracownicy otrzymujący akt prawny mają obowiązek:
- wykonać zadania w terminach i w sposób określony w dyspozycji oraz ściśle
stosować przepisy tego aktu w pracy na swoim stanowisku,
- informować Wójta lub Sekretarza Gminy o sposobie wykonania lub stanie realizacji
aktu prawnego bezpośrednio po upływie terminu określonego w dyspozycji,
§ 21
Koordynację i nadzór w zakresie ewidencjonowania i realizacji aktów prawnych
sprawuje Sekretarz Gminy i Kierownicy Referatów.
§ 22
Przepisy gminne są ogłaszane w sposób określony w art. 42 ustawy z dnia 8 marca
1990 roku o samorządzie gminnym
ROZDZIAŁ VIII
Wykonywanie kontroli wewnętrznej
§ 23
1. Podstawowym elementem nadzoru nad realizacją zadań przez poszczególne komórki
organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy jest kontrola wewnętrzna.
2. Kontrola wewnętrzna połączona z instruktażem jest prowadzona przez:
- Wójta w ramach sprawowanego ogólnie nadzoru nad funkcjonowaniem Urzędu wynikającego
z pełnienia funkcji Kierownika Urzędu,
- Sekretarz Gminy w zakresie wyznaczonym przez Wójta,
- Radcę Prawnego w zakresie przestrzegania prawa,
- Kierowników Referatów w zakresie powierzonych im zadań,
3. Z przeprowadzonych kontroli osoby wymienione w ust.2 pkt. 2 -4 sporządzają krótką
notatkę, zapoznają z wynikami Wójta i przedkładają mu w tej sprawie swoje propozycje
i uwagi.
4. Wykorzystanie wyników kontroli należy do Wójta.
ROZDZIAŁ IX
Wykonywanie kontroli wewnętrznej
§ 24
1. Pracownicy Urzędu zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych.
2. Okresowej oceny kwalifikacyjnej nie przeprowadza się w stosunku do pracowników zatrudnionych w Urzędzie krócej niż 6 miesięcy.
3. Okresowe oceny kwalifikacyjne przeprowadza się raz na 2 lata.
§ 25
W stosunku do ocenionego pracownika obowiązuje jawność oceny.
ROZDZIAŁ X
Postanowienia końcowe
§ 26
1. Postanowienie niniejszego regulaminu nie naruszają statutowych zadań, kompetencji
i uprawnień Kierowników jednostek organizacyjnych.
§ 27
Obowiązującą wykładnię niniejszego regulaminu ustala Sekretarz Gminy, stronę
prawną, Radca Prawny, sprawy kompetencyjne rozstrzyga Wójt.
|